05 March 2009

:: ADE KE HANTU ??? ::

Betul ke ada hantu kat dunia ni? Ada yang kata syaitan la, iblis, hantu, langsuir, pontianak, toyol, hantu raya dan macam-macam lagi jenis hantu yang sememangnya familiar dengan masyarakat melayu khususnya. Namun apakah pengertian yang sebenar di sebalik perkataan 'hantu' ini.

biar saya jelaskan, sebenarnya dalam atau luar dunia ini, tiada makhluk Allah yang digelar 'hantu', ini dapat dibuktikan melalui firman Allah dalam surah al-Zariyat ayat : 57 yang takrifnya " tidak Aku jadikan jin dan manusia itu semata-mata untuk mengabdikan diri meraka kepadaku".



Di sini, jelas membuktikan kepada kita, Allah hanya menciptakan jin dan manusia untuk mengabdikan diri kepadanya, ini bermaksud, segala jenis hantu kat dunia ini semuanya adalah golongan jin semata-mata. Begitu juga dengan manusia yang berbilang kaum dan bangsa dan begitulah juga halnya dengan jin.

Kalau nak diikutkan perkataan 'hantu' ini jika diterbalikkan akan menjadi 'tuhan', timbul satu perumpamaan bahawa bila adanya tuhan sudah tentu adanya hantu, kerana hantu itu juga makhluk ciptaan tuhan yang tergolong dalam golongan jin. Maka sekiranya ada sesiapa yang berpengalaman 'terserempak' dengan hantu, jangan takut kerana ialah adalah jin yang merupakan makhluk Allah juga.

Tahukan ada jun juga terbahagi kepada jin baik dan jin jahat, jin juga mempunyai agama, sebab itu kadang-kadang kita terdengar tentang cerita jin Islam. Namun jin ini tidak sama dengan manusia, umur mereka lebih panjang dari kita, sehingga boleh mencapai ribuah tahun. Dan tahukah anda antara rahsia jin, jin sangat menyukai surah al - Jin. Dan surah ini, memang diturunkun untuk bangsa jin pada asalnya. Barang siapa yang beriman dengan surah jin ini, insyAllah tidak akan diganggu oleh mereka.

Sekian sahaja kali ini, jumpa lagi kemudian.
Assalamualaikum dan selamat beramal.

No comments:

Post a Comment