05 March 2009

:: BEZA 'TAKRIF' DAN 'MAKNA' ::

Mungkin bagi sesetengah orang, mereka beranggapan bahawa 'takrif' dan 'makna' membawa maksud atau definisi yang sama. Apa yang ingin saya tekankan di sini adalah berkenaan penggunaan kata yang salah namun tetap digunakan oleh sesetengah pihak. Sajauh mana yang anda faham dengan 'takrif' dan 'makna' ini?



Biar saya jelaskan, selalu kita mendengar dari kita kecil sehingga kini ustaz dan ustazah sering menggunakan ayat " dalam solat, sekiranya hendak khusyuk baca al-Fatihah sekali dengan maknanya ye", ini bermaksud seseorang individu itu perlu untuk menghuraikan makna sebenar surah al-Fatihah ini tadi. Sepatutnya beliau menyebut "dalam solat, sekiranya hendak lebih khusyuk baca al-Fatihah sekali dengan takrifnya atau terjemahannya".

Penggunaan ayat ini barulah menepati dengan tujuan sebenar percakapan tadi. Mungkin bagi anda isu ini adalah sangat kecil dan tidak perlu diambil tahu, akan tetapi apabila sampai di satu tahap di mana murid yang bijak atau cerdik pandai bertanya maksud sebenar surah al-fatihah, pada masa ini barulah masalah ini akan menjadi besar. Sekadar untuk perhatian umum....

No comments:

Post a Comment