26 September 2009

:: RAMADHAN YANG SAMA NATIJAH YANG BERLAINAN (2) ::

Pergolakan Kedua Kembali Menjelma…

Setelah Sinar Pagi Menyembah Bumi,

Sirna Cahaya Menjadilah Gelita..

Semuanya Nista Belaka….

Mengapa Setelah Janji Tersimpul Rapi,

Api Derita Membakar Kembali…

Akibat Salah Sendiri..

Petah Bicara Memakan Hati …

Rosakkan Jiwa Putuskan Tali Yang Terpatri…



Suatu hari yang tidak pasti tarikh mutakhirnya… membawa kepada keadaan yang mendukakan diri dan mencalarkan sanubari… akibat salah diriku sendiri.. tidak mahir ilmu diplomasi… semuanya bermula dengan kuliah akhir SEJARAH DAN PEMBANGUNAN NEGARA…

Dia : woit.. sape yang call2 aku neh..

Aku : ko pegi mana haa… spe suh kuar bejalan..?? sibuk memanjang!! Ko tau x encik marah ko kuar x mintak izin.. ske2 ati jek.. aku tau la ko banyak keje.. kan ko ade byk kawan.. npe tak mintak tolong kami.. at least betau la dulu nak pegi mana ke, nak buat ape ke..

Dia : yela2… aku la yang salah…

Aku : memang ko salah… betul cakap ………. (nama dirahsiakan demi menjaga maruah mereka) , ko ni lagi tinggi pegang jawatan lagi kuat ko tinggalkan kawan2…

Tiba-tiba dia kuar lari dari kelas x tau ilang kat ner… adoii.. ape lagi majok r tu.. dsebabkan aku member dia yg concern, aku msg r… jgn r majok klu terasa dgn pe yg aku ckp, aku mintk maap la…

Tgk2 x bereply.. aku call dkt 5x tak berangkat.. pelik.. xpe2… aku pon p cari la dia… mmg pelik..
Kalu suatu perkara kita sedang dalam keadaan buntu.. mintalah petunjuk Allah.. Alhamdulillah.. tiba2 trase nak ke tandas… ade satu pintu tertutup sdgkn dr setengah jam yg lps x de spe yg msok… so.. aku rasa firasat aku tepat.. dia kat dalam…

Dipendekkan cerita.. aku gagal pujok dia… walaupon aku bley dikira sbg pendebat amatur Malaysia.. tpi soft skill aku mmg x kemana.. wat malu jek… ..

Aku msg dia bg kata2 smgt.. Alhamdulillah dia reply.. aku harap sgt hubungan aku, dia n kawan2 yg len akan bertambah rapat sbb kami mmg tinggal kat c ni sbg satu keluarga… susah senang kwn2 la tempat mengadu masalah…

Keadaan kembali pulih dan semakin pulih namun… aku tahu berbekas hati dia disebabkan aku…

Aku cube membuat timbang tara… sekali lagi aku merantau di bumi Allah, berTALAQI mencari kepastian… mungkin di suatu sudut nantu ku bertemu dengan jawapan… rupanya hunusan bicara di hujung jalan…

Aku dipersalahkan oleh sahabat karibku sendiri…

Aku : apa pandangan ko dengan masalah aku tadi??

Shbt.k : kali ni ko mmg salah akim.. ko mmg salah.. aku mmg x kn back up ko.. yang ko bodoh sgt cakap macam tu knape… ko ni mmg x de soft skill langsung la.. bertahun ko menuntut dengan ……(nama perlu dirahsiakan) soft skill ko x pandai2 lagi gne.. klu tyme debat bukan men lagi ayat ko guna haa….

Tapi berlainan pula apabila aku menemui sahabat handai seperguruanku…

Aku : macam mana ni.. aku susah atila… aku btol2 rase besalah cakap macam tu..

Shbt.h : woiit.. ape nak rasa besalah pulak.. !! ape yang ko buat tu da memang btol n baik.. kita ni sbg manusia kenela saling tegur menegur… ko da menyedarkan sorg pemimpin yang lupa dirinya… mungkin cara ko salah tapi yang ko buat tu betol.. ko jangan takot la.. ko x de salah pape dalam hal ni…

So aku pon buat rumusan kes….

Cara aku mmg sgt2 salah… ye la, ade ke p cakap dpn2 owg ramai, jatuhla maruah dia.. sepatutnya aku p ckp private dgn dia…

Tpi mungkin impak bercakap private x sekuat becakap d khalayak ramai… even dia malu n marah tpi sedikit sebanyak aku pasti ia mampu menyedarkan dia.. dan jugak aku sendiri…

Sblm balik raya aritu hambar sangat.. dia just salam aku jek.. kwn yg len siap peluk agi… hurm… meby dia masih terasa dengan perlakuan aku aritu…

Aku harap semua kan pulih seperti biasa kembali… adoii… msg raya pon x bereply.. hik hik… aku piker positif je r… x de kedit kot.. tpi dia de dua hp?? Siap dealer top up lagik tuh..?? lantak r… wat pening kpale jek piker…. Nanti adalah petunjuk tuk aku …..

No comments:

Post a Comment