15 May 2009

:: GURU PEMBINA NEGARA BANGSA ::

Pada hari yang sama iaitu 15 MEI 2009 telah diadakan Forum Pendidikan sempena perayaan “HARI GURU PERINGKAT KEBANGSAAN 2009” dengan tajuk forumnya “GURU PEMBINA NEGARA BANGSA” yang berlangsung di Dewan Besar, Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu.



Antara ahli panel yang dijemput adalah seperti

1)YBhg Tan Sri Datuk Panglima Dr. Abdul Rahman Arshad
2)YBhg Prof. Emeritus Tan Sri Dato’ Dt. Khoo Kay Kim
3)YBhg Dato’ Hajah Noor Rezan Bapoo Hashim

Pengerusi : YBhg Dato’ Haji A. Aziz Deraman

Sepanjang sesi forum tersebut, saya paling tertarik dengan ucapan dari YBhg Dato’ Hajah Noor Rezan Bapoo Hashim, ini kerana nampak terlalu ketara atau berbeza ucapan beliau dengan dua ahli panel lain, beliau begitu semangat dan menggunakan bahsa laras rendah yang boleh difahami oleh sekalian manusia.

Dalam ucapannya, beliau mengatakan bahawa “sehelai bulu anak yang gugur akibat disentuh guru, ibu bapanya kan saman guru tersebut” – adaptasi dari kisah sebenar. Apabila mendengar ayat tersebut, saya tersentap, sampai begitu rendah sekalai martabat guru sehingga membandingkan tugas guru untuk megajar dan memanusiakan manusia dengan sehelai bulu.

Astaghafirullah al adzim…

Beliau juga ada menyebut tentang mengapa guru-guru ada yang disukai dan ada yang dibenci, terus terang beliau mengatakan bahawa meliau menyukai guru Geografinya dan guru Sejarahnya tetapi membenci guru Matematiknya… namun itu bukan persolannya, kerana lumrah guru, ada yang disukai dan ada yang dibenci. Namun, saya sangat sedih apabila beliau menyebut nama guru Geografinya – Miss Jeremiah, guru Sejarahnya – Miss Kook.

Mengapa semua itu guru berbangsa lain ( sekarang sudah diterapkan ‘ONE MALAYSIA’ ), apakah guru Melayu yang lain merupakan guru yang dibenci sehingga tidak setaraf guru berbagsa lain. Bukan hendak melakukan pendiskriminasian kaum, tapi sekadar renungan bersama. Moga kita semua yang mempunyai akal fikiran ini dapat berfikir sewarasnya..

Rumusan kepada forum tersebut dapat saya simpulkan begini…

Tema tahun ini berbunyi “GURU PEMBINA NEGARA BANGSA” maknanya guru diberikan satu amanah, tanggungjawab yang begitu besar sekali diletakkan di atas bahu mereka, mana taknya, guru sebagai Pembina kepada Negara dan bangsa, jatuh bangun Negara terletak di tangan guru.

Namun di sepanjang penghujahan ketiga-tiga ahli panel tersebut, isinya begini…

1) Tanggungjawab guru semakin besar hanya pada tajuk, tapi pihak kemeterian akan berusaha meringankan beban tugas guru dengan mengurangkan masa mengajar, kerja dan sebagainya.
2) Guru-guru akan diberikan insentif yang lebih untuk menagjar ( walaupun bebannya sudah dikurangkan)

Inilah kesimpulan yang SAYA dapat …
Kita tunggu dan lihat…
Apa kementerian nak buat….

1 comment: