15 May 2009

:: SIAPA PAK CIK TUA ITU::

Tepat jam 4.30 petang 15 MEI 2009 bertempat di Dewan Besar, Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu. Aku keluar bersama seeorang sahabat untuk menunaikan solat Asar, sibuk mencari papan tanda “surau” aku bergegas ke kaunter yang tersergam indah di kawasan tengah lobi.



Assalamualaikum.. abang surau kat mana?
Ada kat tingkat satu..
Adeq gi kat sana, naik lif pergi tingkat satu ye…
Terima kasih…

Aku pun berjalan menuju ke lif bersama sahabat ku itu, yang juga merupakan super seniorku.. sesampai di surau, aku juga terlihat seorang sahabat yang aku cukup kenal wajah dan perwatakannya… dia melemparkans enyuman padaku sambil member isyarat dah masuk waktu solat. Aku mengangguk tanda setuju dengan kata-katanya itu..

Azan Asar berkumandang…

Aku bersama dua orang temanku duduk bersandar di tepi dinding surau, kami solat dengan berpakaian serba batik.. tiba-tiba seorang tua menegur kami..

Dari mana ni dek..? sekolah ke ?

Tak, kami dari maktab perguruan..

Owh maktab mana??

Maktab besut… jawab kami ringkas..

Cehh.. maktab, kan da tukar institut kenapa sebut maktab lagi, saya adalah antara orang yang memperjuangkan nasib maktab bertukar kepada institut, kamu semua ni patut berterima kasih dengan saya. Ada sorang lagi orang kuat yang bersama-sama menentang dan memperjuangkan nasib korang ada kat luar tu…

Kami tersentap dan hanya mendiamkan diri..

Selesai azan… kami pon solat sehingga selesai..

Selesai solat asar terus kami keluar untuk mengenakan kasut masing-masing, lelaki tua tersebut sempat memakai kasut bersama-sama dengan kami seraya berkata..

Tandas mana ye?..

Sahabat menjawab..

Ada kat tepi tu.. hurm.. pak cik nama siapa ye..

Orang tua menjawab..

nama pak cik Abdul Manaf bin (da lpe lak) dari Yayasan Guru Malaysia. Saya wakil yang hadir untuk forum hari ini..

kami ke tandas bersama, selesai buang hajat… sahabat saya menghilangkan diri dahulu dari pandangan mata zahir.. alamak tinggal aku dua orang je….

Pak cik tua itu berkata ( dalam lif untuk turun semula ke dewan forum berlangsung)

Nanti da kuar jadik cikgu, jangan lupa daftar jadik ahli dalam persatuan dan yayasan guru, jangan fikir berapa banyak yang kena bayar tapi fikir pada sumbangan dan perjuangan kita sebagai guru…

Menjawab dalam nada yang confident.. ( insyAALAH pak cik..)

-tamat-

1 comment: